Saturday, 30 December 2017

Benarkah Epidural Penyebab Sakit Pinggang dan Belakang?

Kerap sangat kita baca dan dengar tentang ibu-ibu yang sakit  pinggang dan belakang selepas mengambil suntikan epidural atau spinal. Oh ya, kedua jenis suntikan ini berbeza walaupun tujuannya sama iaitu untuk mengebaskan bahagian pinggang hingga ke kaki.



Spinal Anaesthesia

Ubat bius akan dimasukkan ke dalam cecair tulang belakang dan ia memberikan kesan yang lebih cepat.

Epidural Anaesthesia

Ubat bius akan dimasukkan ke dalam rongga epidural dan ia memerlukan masa yang lebih lama untuk berkesan sekitar 10-20 minit.

Satu tiub kecil akan dibiarkan di tempat tersebut dan jika kita memerlukan dos tambahan, ia akan dimasukkan melalui tiub tersebut. 


Benarkah Epidural Penyebab Sakit Pinggang dan Belakang?

Menurut kajian, tiada penemuan khusus yang mengatakan spinal atau epidural menyebabkan sakit pinggang dan belakang. Tetapi banyak faktor lain yang menyumbang pada kesakitan ini.

Walaupun begitu, ia mungkin juga tetap berlaku sekiranya sudah ada kecederaan pada tulang belakang sebelum prosedur dijalankan atau postur yang tidak betul semasa suntikan dilakukan.

Ia juga boleh berlaku akibat kerosakan saraf sementara akibat penggunaan ubat bius itu sendiri.

Kak Jaz sendiri pernah ada pengalaman sakit pinggang dan belakang yang cukup kronik selepas mengambil suntikan epidural. Ceritanya ada Kak Jaz nukilkan di sini.


Jadi ia bukanlah mustahil secara total. 

4 tahun aktif dalam bidang nutrisi ini sebenarnya menyedarkan banyak perkara tentang kesihatan. Berdasarkan kelas-kelas nutrisi yang Kak Jaz hadiri, sakit pinggang dan belakang walaupun bukan disebabkan epidural boleh berpunca daripada banyak sebab.

Salah satunya adalah KEKURANGAN KALSIUM.

Orang kita secara amnya sangat kurang minum susu yang merupakan antara sumber utama kalsium. Kita juga diberitahu makanan tertentu sudah cukup untuk tampung keperluan kalsium badan kita.

Benar sayur dan kekacang ada kandungan kalsium. Tetapi adakah anda makan sayur dan kacang secukupnya setiap hari? Jika tidak, adakah anda minum susu untuk dapatkan kalsium?

Jika jawapannya juga TIDAK, jadi di mana anda dapatkan kalsium untuk tulang dan saraf?



Kak Jaz sarankan anda amalkan Ostematrix sebagai antara sumber kalsium terbaik untuk anda. Jika dipasangkan dengan B Complex, ia akan jadi lebih elok untuk tulang dan saraf.

Kesimpulannya, epidural dan spinal anaesthesia secara amnya tidak mengakibatkan sakit belakang tetapi postur dan aktiviti kita mungkin adalah penyebabnya. Dan faktor kekurangan KALSIUM boleh jadi punca utama.

Jadi jika anda kerap sakit pinggang dan belakang selepas suntikan spinal atau epidural, apa kata cuba Ostematrix dan B Complex. Cuba rasai perbezaannya.

Anda boleh terus klik imej di bawah untuk urusan pembelian atau whatsapp Kak Jaz untuk urusan seterusnya.





Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931


Share:

Friday, 29 December 2017

Kombinasi Terbaik Untuk Tidur Yang Lena

Kadang-kadang kita rasa susahnya nak tidur. Badan penat tapi mata tak boleh nak pejam. Eh dah pejam pun still tak terlena. Macam-macam yang berlegar dalam kepala.

Haaa ni Kak Jaz nak kongsikan kombinasi terbaik untuk tidur yang lena. Pasti syok je tau.

Setuju tak kalau Kak Jaz katakan tempat tidur dan bantal memainkan peranan yang penting untuk kita dapatkan tidur yang lena? Kalau bantal keras mesti tak syok nak tidur. Bantal lembik sangat pun tak best jugak.

Kita nak bantal yang sedang elok. Kan? Kan?

Korang mesti biasa tidur kat hotel kan? Perasan tak bantal kat hotel biasanya selesa.Tak lembut sangat dan tak keras sangat. It just nice. Kadang terfikir je nak bawa balik bantal kat hotel tu. Heehe

Tak perlu nak sakit kepala lagi. Ni Kak Jaz bawakan bantal hotel yang baru untuk anda. Dah try yang ni gerenti tak mau dah guna bantal lain. Kak Jaz dah masuk 2 tahun guna bantal-bantal ni. Memang tak pandang dah bantal lain.


Bantal Hotel DAG

Pasangannya pula adalah Ostematrix. Walawehh.. Gerenti  2 produk ini adalah kombinasi terbaik untuk tidur yang lena.

Ostematrix ni sangat elok untuk mengurangkan stress dan menghilangkan lenguh-lenguh badan kita setelah seharian bertungkus lumus laksanakan tanggungjawab masing-masing.

Sekarang dah tahu kombinasi terbaik untuk tidur yang lena kan? Whatsapp Kak Jaz segera untuk dapatkan kombinasi ini.

Bantal Hotel DAG : RM43.70
Ostematrix : RM64.93


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931
Share:

Thursday, 28 December 2017

36 Minggu Kehamilan - Masa Keluarkan Arabin Cerclage Pessary

Pejam celik pejam celik kandungan kali ini dah hampir mencecah 36 minggu. Dah hampir tiba masa nak keluarkan Arabin Cerclage Pessary ini.

Arabin Cerclage Pessary


Walaupun ia tidak serumit cerclage yang dah 2 kali Kak Jaz guna, tetapi proses mengeluarkannya tetap buat hati berdebar.

Kak Jaz agak blur dengan prosesnya memandangkan ini pertama kali dipasang Arabin Pessary ini. Kak Jaz jangkakan ia sepatutnya lebih mudah dan tiada sebarang pendarahan bakal berlaku. 

I really hope so 😅

Once dah keluarkan Arabin Pessary ini, pasti Kak Jaz akan masih ditahan. Sama ada di wad atau Labor Room masih belum diketahui. 

Jika cerclage biasa, proses 'memutuskannya' akan dilakukan di LR. Tetapi Kak Jaz tidak tahu proses mengeluarkan Arabin Pessary ini.

Kak Jaz diarahkan untuk ke LR pada 1 Januari 2018 nanti. Mohon doakan segala prosesnya berjalan lancar nanti ya.

Nanti dah setel semua insyaAllah Kak Jaz akan update mengenai prosesnya.


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931


Share:

Wednesday, 27 December 2017

Suplemen Bantu Hilangkan Ketagih Merokok

Tiada sorang pun akan mengaku merokok baik untuk kesihatan. Tapi bila dah terjebak susahnya nak berhenti.

Kak Jaz faham perasaan bengang bila orang yang kita sayang adalah perokok tegar. Sakit hati, nak marah, kecewa semuanya ada. Kita nak buat apa untuk mereka?

Tambah-tambah bila mereka mula sakit-sakit bahana rokok! Tapi masih taknak berhenti merokok. Sakit hati sangat kan?

Jom kita cuba bagi Vivix untuk orang kesayangan kita. Ramai dah berjaya berhenti merokok dengan bantuan Vivix. Rokok jadi pahit katanya. Syaratnya kena konsisten, insyaAllah nampak hasilnya.






Jom bantu orang kesayangan kita berhenti merokok!!


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931


*DISCLAIMER These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Share:

Tuesday, 26 December 2017

Peluang Beli Vivix Harga Runtuh!!

Diam tak diam kita dah hampir ke penghujung tahun 2017. Ini juga bermakna peluang beli Vivix harga runtuh bakal berakhir!

Sebotol Vivix berharga RM503. Tetapi dengan belian 2 botol anda terus dapat beli dengan harga RM765.32.

Penjimatan lebih RM300 dengan belian 2 botol Vivix. Sangat berbaloi dengan manfaat yang bakal diperoleh.

Apa yang Vivix tawarkan pada kesihatan kita? Yang paling utama ialah ia ANTIOKSIDAN & ANTIPENUAAN terbaik yang diuji secara klinikal.

Kak Jaz bawakan pengalaman-pengalaman pengguna Vivix serata tempat.




Whatsapp Kak Jaz untuk rebut peluang beli Vivix harga runtuh ini sekarang!


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931
Share:

Monday, 25 December 2017

Aktiviti Petang di Pantai Cahaya Bulan

Dulu-dulu kalau ke pantai biasanya mesti sebab nak mandi air pantai. Tapi sekarang ni pelbagai aktiviti boleh dibuat di pantai.

Makan 'colek' adalah aktiviti yang cukup terkenal di Pantai Cahaya Bulan (PCB). Tapi untuk anak-anak ada aktiviti lain yang lebih gembirakan diorang.

Main bubble dan layang-layang. Beria la si Aesha ni nak main 'kite'. Kami terbangkan dan pegang tangannya bersama tali layang-layang tu. 

Gembira sungguh dia.



Dah puas main layang-layang join pula abang kakak main bubble. Lari sana sini atas pasir konon nak tangkap bubble.

Seronok tengok anak-anak gembira camni. Tak perlu modal yang besar nak gembirakan diorang hari ni. 😍

Cuti sekolah ni terperap kat rumah je. Kesian juga bebudak ni. Jadilah juga walau kejap je ke pantai.


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931

Share:

Saya Jazilah

Saya Jazilah
Seorang ibu yang menyokong penuh penyusuan susu ibu. Didiagnos cervical incompetence dan berpengalaman menggunakan Arabin Pessary dan cervical cerclage. Seorang wanita yang inginkan kebebasan kewangan, berdikari dan berkarisma.

Follow Jazilah

Beli sekarang

Paling digemari