Thursday, 24 August 2017

Penting Sangatkah Cukup Kalsium Dalam Badan?

Kadang kala kita pelik kenapa selalu sangat ada saranan untuk cukupkan kalsium dalam badan kita. Tak minum susu pun salah. Padahal kita rasa badan kita okay je, takde pun masalah. 




Jadi apa yang kecoh sangat tentang kalsium untuk badan ni?

Manfaat paling utama yang tiada sesiapa dapat nafikan ialah kalsium sangat penting untuk tulang dan gigi. Secara asasnya kalsium yang mencukupi akan menguatkan tulang dan gigi serta mampu menghalang osteoporosis - kerapuhan tulang hingga jika awak jatuh atau batuk sekalipun, tulang boleh patah atau retak.

Kalsium yang cukup dalam sehari boleh memperbaiki simpton kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis. Ia juga boleh menguatkan kuku dan sistem saraf kita.

Kalau awak selalu sangat alami masalah susah nak tidur, cuba minum segelas susu yang kaya kalsium. InsyaAllah ia akan sangat membantu tau. Selain itu ia mampu baiki mood kita yang kadang kala swing tak memasal, depress dan stress atau sering sakit kepala. Biasa semua ni berkait rapat antara satu sama lain kan?

Pernah tak awak jadi camtu? Susah tidur jadi esoknya pening ting tong yang akhirnya buat badan lesu dan jadi cepat marah. Moody la kan kalau badan tak cukup rehat. Sesiapa pun biasanya akan jadi gitu.

Ada satu ketika yang sangat penting terutama untuk kita yang wanita ni. Setiap kali kita datang bulan, hormon estrogen dalam badan akan berkurangan. Ini memberi kesan kepada tulang dan gigi kita. Fakta tau ni. Bukan cakap sembrono. Jadi waktu datang bulan atau haid ni sangat la penting untuk kita ambil kalsium dengan konsisten.





Perasan tak bila kita datang bulan tu, perut kita lebih mudah untuk krem, mood pun swing semacam. Senang cerita orang cakap PMS sindrom la kan? Kesian kita yang wanita ni. Huhuhu. Masa tu kadar kalsium dalam badan kita memang menurun, jadi memang sangat kena ada 'kemasukan' kalsium yang cukup untuk tampung kekurangan itu.

INGAT, BADAN KITA TAK BOLEH HASILKAN KALSIUM! Jadi nak tak nak kena ambil daripada pemakanan dan minuman harian. Jika tidak, ia akan tarik kalsium yang tersedia dalam tulang dan gigi.

Bila hamil pula keperluan kalsium ini jadi lebih kritikal. Kita memerlukan lebih kalsium berbanding waktu biasa. Pada masa ini, anak dalam kandungan akan menarik sumber kalsium daripada badan kita untuk keperluan tulang dan giginya. Anak tak kisah dah kalau mamanya hilang kalsium as long as badan mereka dapat kalsium yang diperlukan.

Kita sayang anak sedari dalam kandungan kan? Tapi badan kita pun perlu kita sayang juga, kan? Takkan nanti lepas dah lahirkan anak, kita nak terlepas moment indah bersama anak hanya kerana kita dok sakit-sakit badan. Pasti tak nak. Kan?

Jadi rajin-rajinkan minum susu untuk bantu tulang kita dapat kalsium yang cukup. Atau pun kalau awak tak suka susu atau tak boleh minum susu, awak boleh cuba alternatif untuk orang yang tak suka susu tapi sayangkan tulang ini. Pasti berbaloi untuk tulang dan gigi anda.

Kalau kita rasa badan kita dah cukup kalsium, cuba buat pemeriksaan ketumpatan tulang. Anda mungkin terkejut dengan hasilnya!

Jika anda berminat untuk dapatkan kalsium yang lengkap dengan vitamin D dan magnesium, anda boleh terus klik imej di bawah untuk pembelian.





Anda boleh menggunakan kad debit atau kad kredit untuk urusan ini. Atau anda juga boleh whatsapp saya untuk urusan seterusnya.

Harga sebotol Ostematrix : RM64.93
Kos penghantaran : RM10.60



Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6016-992 7392
Shaklee ID : 1070931





















*DISCLAIMER These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Jazilah

Saya Jazilah
Seorang ibu yang menyokong penuh penyusuan susu ibu. Didiagnos cervical incompetence dan berpengalaman menggunakan Arabin Pessary dan cervical cerclage. Seorang wanita yang inginkan kebebasan kewangan, berdikari dan berkarisma.

Follow Jazilah

Beli sekarang

Google+ Followers

Paling digemari